مدل جدیدی از مدیریت تالاب ها با همكاری ژاپن ارائه می شود
نوشته شده توسط : modz

'اصغر محمدی فاضل' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مطالعات آژانس همكاری های بین المللی ژاپن (جایكا) با تشكیل كمیته هماهنگی در تالاب بین المللی انزلی مدیریت جدیدی كه قابل تعمیم به همه تالاب های كشور باشد، ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مدل؛ علاوه بر اینكه در سطح استانی بر تالاب ها مدیریت می شود در سطح منطقه نیز كمیته های متشكل از كارگروه هایی از نهادهای محلی و فرهنگی تشكیل خواهد شد تا بتوانند در مدیریت تالاب ها نقش داشته باشند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: مطالعات آژانس همكاری های بین المللی ژاپن (جایكا) در یك طرح زمانی محدود در تالاب انزلی با همكاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است كه تابستان 91 به پایان می رسد.

وی خاطرنشان ساخت: كارشناسان ژاپنی تركیبی از مطالعات و ارائه برنامه مدیریتی را در تالاب انزلی انجام داده اند كه یكی از خروجی های آن؛ توسعه مشاركت و توسعه مدیریت با همكاری مردم محلی است.

فاضل افزود: با توجه به اینكه سال 2012 سال تالاب ها و طبیعت گردی نامگذاری شده، توسعه اكوتوریسم در تالاب انزلی به دلیل اینكه یكی از مهم ترین بهره برداری های تالاب محسوب می شود.

وی ایجاد مكانیسم پایش را یكی از اهداف مطالعات گروه ژاپنی در تالاب انزلی ذكر و تصریح كرد: شاید این موضوع یكی از موفق ترین طرح های جایكا بوده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: 24 نقطه ایستگاه برداشت اطلاعات در تالاب انزلی ایجاد شده كه تمام این داده ها در یك مركز پایش محیط زیست تالاب انزلی مورد سنجش قرار می گیرند.

وی یكی از فواید طرح مطالعه جایكا در تالاب انزلی را تكرار پذیری آن دانست و گفت: قبول اهداف تكرارپذیری این طرح به گونه ای است كه باید در جای دیگر هم مفید فایده باشد و این پایش در جای دیگر هم بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

فاضل آموزش و پهنه بندی را از دیگر برنامه های مطالعات تالاب بین المللی انزلی توسط جایكا عنوان و اضافه كرد: این مطالعات یك مدل ژاپنی - ایرانی و یك روش كلی در جهان ارائه می دهد.

به گزارش ایرنا، اصغر محمدی فاضل معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته (پنجشنبه) همراه با محمدجواد محمدی زاده معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور شركت در مراسم گرامی داشت روز جهانی تالاب ها به استان گیلان سفر كرده بود.ك/3

619/695 /330





:: برچسب‌ها: هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: